Kuva pelastusrenkaasta kivimuurilla
Piirretty hehkulamppu

Kestävätkö ihmissuhteesi koronaviruksen vai tartutko pelastusrenkaaseen?

Share on email
Email
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Mitä sinulle kuuluu? On kulunut jo yli kaksi viikkoa siitä, kun monilla meistä meni arki kertaheitolla uusiksi. Vaikka kokemuksemme ovat varmasti olleet kovin erilaisia, meillä kaikilla on nyt jonkinlainen kuva siitä, mitä tämä poikkeustilanne merkitsee ja kuinka se vaikuttaa meidän elämään ja ihmissuhteisiin. 

Lähisuhteemme saattavat olla koetuksella. Puoliso, lapset sekä omat vanhemmat ja sisarukset saattavat aiheuttaa meissä kaikenlaisia tuntemuksia, kuin myös läheiset ystävät ja kämppikset. 

Myös sellaiset suhteet, jotka ovat vasta rakentumassa tai perustuvat hetkittäisiin yhdessäolon hetkiin, saavat lisähaastetta tästä tilanteesta. Mitä tehdä, kun koko maailma menee kiinni, jos juuri on alkanut tapailla jotakuta?

Kotona oleminen herättää monenlaisia tunteita 

Kodin nurkkiin laskeutunut uusi “normaali” voi herättää monenlaisia tunteita: pelkoa, turhautumista, ärtymystä, huolta ja kenties suruakin. Puolison naama ja tavat saattavat ärsyttää – etenkin jos molemmat työskentelevät kotoa käsin ja oma aika jää vähiin. 

Lapsiperheissä lisähaasteita tuo etätyöskentelyn yhteensovittaminen lastenhoitoon ja kotiopetukseen. Hoitoapu on vähissä kun mummit ja vaarit ovat karanteenissa. Ystävistä ja lähipiiristä erillään oleminen ahdistaa. Hermot ovat kireällä ja ikävät tunteet nostavat päätään. 

Oli tilanteesi mikä tahansa, uusi elämä saattaa tuntua monin tavoin turhauttavalta, emmekä välttämättä edes tiedosta tunteitamme. Voikin olla, että puramme niitä ympäristöömme enemmän tai vähemmän tietoisesti. 

Miten sinä pysyttelet pinnalla hädän hetkellä? 

Kun kriisi iskee, on usein helpompi turvautua pelastusrenkaaseen kun pysähtyä peilistä tuijottavan ärsytyksen, harmituksen ja kiukun äärelle. Saatamme paeta ikävää oloa hetkellistä helpotusta tuovaan lohtutekemiseen: puhumiseen, syömiseen, liikuntaan, sarjojen katseluun, pelaamiseen, työntekoon, someen, seksiin, tupakkaan tai alkoholiin. Vaihtoehtoja on monia.

Osa näistä keinoista on yleisesti sosiaalisesti hyväksyttyjä, eikä niitä pidetä ollenkaan pahoina. Välillä on mukavaa jutella ystävän kanssa, käydä lenkillä ja tehdä itselle mielekästä työtä, puhumattakaan hyvän ruoan ja juoman nauttimisesta. Näin ajattelen itsekin.

Ongelmaksi tekeminen muodostuu silloin, kun siitä tulee keino paeta tästä hetkestä, pois pinnalla olevien tunteiden ääreltä. Haitalliset sijaistoiminnot pääsevät valtaamaan huomiomme ja estävät meitä elämästä elämäämme.

Kun haemme niistä toistuvasti lohtua, niistä muodostuu addiktio. Hyvä, paha pelastusrengas.

Uskalla kohdata ikävätkin tunteet

Pysähtyminen ikävien tunteiden äärelle mahdollistaa kasvun. Suufilainen mystikko Rumi (1207–1273) on viisaasti sanonut:

”Käännä katseesi kipeään haavaan, sieltä tulee valo.” 

Kun juoksemme karkuun hankalaa tilannetta tai kurjaa olotilaa, seuraa se meitä muistuttaen itsestään jatkuvasti. Jos sen sijaan käännymme sitä kohti, pysähdymme sen äärelle ja tutkimme sitä myötätuntoisesti, sen voima hiipuu. Valo virtaa sinne, missä aiemmin on ollut pimeää.

Tilanteet, jotka mahdollistavat meille ikävienkin tunteiden kohtaamisen, voivat näyttää hyvinkin erilaiselta. Minulle tällainen saattoi aiemmin syntyä liikenteessä. Hikeennyin ruuhkassa, ja pinna kiristyi entisestään kaikkia “törttöjä” sadatellessa. 

Kun ajan myötä opin harjoittamaan mindfulnessia, hyväksyvää tietoista läsnäoloa, sain välineet itseni rauhoittamiseen. Punaisissa valoissa suuntasin katseeni alas etuviistoon ja hengitin kolme kertaa syvään uloshengitystä pidentäen. Sisään, ulos. Sisään, ulos. Sisään, ulos. 

Viestin aivoilleni, että olen turvassa. Ei tarvitse hyökätä tai paeta. Mikään ei uhkaa minua, ei ole mitään hätää.

Läsnäoloharjoitteet ovat auttaneet minua tulemaan tietoisemmaksi siitä, mitä piilee pinnan alla, tunteideni taustalla. Tänä päivänä koen pikemminkin myötätuntoa noita liikenteessä sinkoilevia henkilöitä kohtaan, joiden joukkoon kuuluin aiemmin itsekin. Tunnistan itsessäni sen pahan olon, josta tuo toiminta juontaa juurensa. Se ei ole todellakaan kiva olo. 

Onnekseni en enää ole tunteiden vietävissä. Olen oppinut ottamaan askeleen taaksepäin ja hengittämään syvään silloin, kun ärsyynnyn – olen oppinut ottamaan välihengityksen. Läsnäoloharjoitukset ovat auttaneet löytämään rauhan ja opettaneet toimimaan vähemmän reaktiivisesti.

Sisäinen rauha syntyy askel askeleelta

Mindfulness ei kuitenkaan ole mikään oikotie onneen. Yhtä lailla kuin fyysinen kunto edellyttää treeniä, hyväksyvä tietoinen läsnäolo vaatii pitkäjänteistä harjoittamista mielen kuntosalilla. 

Se ei aina ole kivaa eikä myöskään helppoa. Siitä huolimatta, tai ehkä juuri siksi, se on polku, jota haluan kutsua sinua kulkemaan. 

Pelastusrengas saattaa tuoda helpotusta ikävään olotilaan käsillä olevassa hetkessä, mutta pidemmän päälle siihen turvautuminen ei johda mihinkään. Vaikka kuinka houkuttelevalta ajatus jonkinlaisesta quick fixistä kuulostaakin, ei sellaista ole olemassa.

Ota ensimmäinen askel kohti sisäistä rauhaa tekemällä alla oleva Läsnäolon hetki -harjoite.

Varaa itsellesi hetki omaa aikaa paikassa, jossa saat olla rauhassa istuen tai maaten. Muuta et tarvitse.  

Toivon, että koet harjoituksen hyödylliseksi. <3  

Lämpimin terveisin,
Liisa

”Tule sellaisena kuin olet, lähde sellaisena, kuin haluat olla.”

Verkostoidu kanssani LinkedInissä.

Oletko pk-yrittäjä? Varaa maksuton coaching-sessio!

Yrittäjien maailma on hetkessä muuttunut. Olemme toimineet pitkään yrittäjinä ja tunnemme ne haasteet, joita yrittäjä kohtaa normaalissa arjessa ja varsinkin vaikeina aikoina. Kun liiketoiminnan edellytykset häviävät ja kassavirta hiipuu, eteen tulee oma jaksaminen. Miten sinä jaksat?

Jos kaipaat keskustelukumppania, tarjoamme 20 ensimmäiselle yhden coaching-session (60 min) veloituksetta huhtikuun ajan. Ota yhteyttä, niin kerromme lisää!

Liisa Lehtosalo-Iskanius on Suomen Coaching Instituutin (SCI) perustaja. Hän on kansainvälisesti sertifioitu coach (PCC) ja coaching-taitojen kouluttaja, ratkaisukeskeinen työnohjaaja (STOry), työyhteisösovittelija sekä Mindfulness CFM® -ohjaaja. Hän on vuosien ajan ollut mukana mahdollistamassa työyhteisöjen kehittymistä.

Lisää kirjoituksia ja kursseja

Liity postituslistallemme

Saat ensimmäisten joukossa tiedon uusista kursseista, kirjoituksista ja tapahtumista.

Voit perua tilauksesi koska tahansa.

Ota yhteyttä!

Tilaa uutiskirje